حمام سيتز چيست ؟ تاثير آن در كاهش درد و درمان شقاق و بواسير

۸ بازديد
حمام سيتز چيست ؟ تاثير آن در كاهش درد و درمان بواسير و شقاق

حمام سيتز يا استحمام نشيمن يك روش موثر و بسيار اثربخش براي درمان خانگي انواع مشكلات مقعدي از جمله درمان بواسير و درمان شقاق است. اساس اين روش بر پايه ي آب درماني است و براي تسكين درد و تورم ناحيه ي مقعد و واژن فوق العاده مي باشد. تاثير آب گرم بر بهبود حركات روده اي و كاهش علايم و نشانه هاي انواع مشكلات مقعدي به اثبات رسيده است و مي تواند به درمان بيماري هاي بواسير و شقاق كمك كند.

در اين روش بيمار براي مدت ۱۵ الي ۲۰ دقيقه در ظرف، لگن يا وان پر از آب گرم مي نشيند. اگر عفونتي در ناحيه ي مقعد يا واژن وجود دارد مي توان به آب گرم كمي سركه سيب،نمك يا جوش شيرين اضافه كرد تا خاصيت درماني آن دو چندان شود.

چگونه يك حمام سيتز در وان حمام درست كنيم؟

اضافه كردن نمك در آب براي درمان عفونت ها مقعدي و واژن

۱- ابتدا وان حمام را كاملا با كمك مواد ضدعفوني كننده تميز كنيد تا هيچ اثري از آلودگي نداشته باشد. زيرا مقعد  شما زخم است و به سرعت مي تواند عفونت را جذب كند.

۲- درجه حرارت آب را كاملا تنظيم كنيد تا در مناسب ترين دما قرار بگيرد. فراموش نكنيد آب خيلي داغ مي تواند به تشديد تورم و درد منجر شود و آب سرد هم هيچ تاثيري نخواهد داشت. بهترين دماي آب براي اين منظور دمايي است كه گرم باشد اما دست شما را نسوزاند. دماي ۴۳ درجه ي سانتي گراد عالي است.

۳- درپوش وان را بگذاريد و وان را تا اندازه ي ۷ الي ۱۰ سانتي متر با آب گرم پر كنيد. توجه كنيد كه هنگام نشستن ناحيه ي مقعد و نشيمنگاه شما بايد به طور كامل در آب گرم قرار بگيرد. اگر مايل باشيد مي توانيد تمام وان را از آب پر كنيد و در آن بخوابيد.

۴- مي توانيد براي اثربخشي بيشتر به خصوص در مواقعي كه به عفونت دچار شده ايد و يا زخم هاي عفوني و باز داريد، داخل وان  آب گرم ، كمي جوش شيرين ، سركه سيب و يانمك به دلخواه خود اضافه كنيد.

۵- حالا حمام سيتز شما آماده شده است. مي توانيد به آرامي براي مدت زمان ۱۵ الي ۲۰ دقيقه درون وان آب گرم بنشينيد و استراحت كنيد.

۶- فراموش نكنيد كه در پايان ناحيه ي مقعد خود را كاملا خشك كنيد. به هيچ عنوان حوله يا دستمال را به صورت مستقيم براي خشك كردن اين ناحيه به كار نبريد بهتر است حوله اي را به دور خود بپيچيد و اجازه دهيد تا به آرامي خشك شود.

روش استفاده از سيتز بث sitz bath

روش استفاده از سيتز بث sitz bath

سيتز بث sitz bath وسيله اي آسان و كاربردي براي استحمام نشيمن است و در مواقعي كه شما به وان يا لگن بزرگ دسترسي نداريد و فضاي شما كوچك است، بهترين وسيله است.  شما مي توانيد اين وسيله را از داروخانه ها تهيه كنيد. سيتز بث يك لگن پلاستيكي كوچك است كه مي توانيد بر روي توالت فرنگي قرار دهيد و به وسيله ي كيسه اي كوچك و يك شلنگ كه به آن متصل است ميزان جريان آب گرم ورودي به ظرف را تنظيم كنيد.

روش استفاده از اين وسيله هم بسيار راحت است. قبل از هر چيزي لگن سيتز بث را كاملا بشوييد و ضدعفوني كنيد. سپس آن را بر روي توالت فرنگي قرار داده و بر روي آن به آرامي بنشينيد. گيره ي شلنگ را در دست گرفته و ميزان آب گرم ورودي را تنظيم كنيد به طوري كه تمام مقعد شما در آب گرم قرار بگيرد. پس ازآنكه ظرف كاملا پر شد، ۱۵ الي ۲۰ دقيقه درون آن  بنشينيد و در پايان مقعد خود را كاملا خشك كنيد.

تاثير استفاده از حمام سيتز در كاهش درد و درمان بواسير و شقاق

تاثير استفاده از حمام سيتز و استفاده از سيتز بث در كاهش درد و درمان بواسير و شقاق مورد تاييد قرار گرفته است. اين يك روش بسيار قديمي است كه در بسياري از كتب طب سنتي هم به آن اشاره شده است.  آب گرم مي تواند عضلات شما را شل كند و براي درمان يبوست يكي از بهترين گزينه هاي درمان خانگي است . به همين دليل مي تواند برايدرمان شقاق و بواسير هم موثر باشد. زيرا يبوست عامل اوليه و تشديد كننده ي اين دو بيماري است.

حمام سيتز مي تواند درد و التهاب ناشي از بواسير و شقاق را به طرز قابل چشمگيري كاهش دهد. فراموش نكنيد كه استفاده از اين روش، درمان قطعي بواسير و شقاق محسوب نمي شود  بلكه روشي موثر براي تسكين درد و التهاب ناشي از آن و كاهش علايم و نشانه هاي بواسير و شقاق است و مي تواند به عنوان يك روش درمان تكميلي و موثر در كنار درمان اصلي مورد استفاده قرار بگيرد.

برگرفته از :

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.