تاثير تمرينات ورزشي در التيام يا عود كردن بيماري بواسير يا هموروئيد

۳۱ بازديد
تاثير تمرينات ورزشي در التيام يا عود كردن بيماري بواسير يا هموروئيد

بواسير يا هموروئيد بيماري است كه در اثر وارد آمدن فشار بيش از اندازه به عروق، تورم آنها را در پي دارد. در واقع اين عارضه باعث واريسي شدن اين عروق مي گردد. بيماري بواسير همراه با درد روي ميدهد و ممكن است بيمار خونريزي از مقعد را نيز تجربه كند. بواسير را مي توان با استفاده از برخي از روش هاي درمان و درد ناشي از آن را التيام بخشيد.

بواسير بيماري شايعي است كه حدود ۵۰ درصد از افراد براي يكبار هم كه شده آن را در طول زندگي خود تجربه مي كنند. بواسير اگر در مراحل اوليه درمان شود، بيمار علاوه بر اينكه درد كمتري را تجربه مي كند نيازي به استفاده از روش هاي تهاجمي مانند جراحي نخواهد بود. يكي از راهكار هاي اوليه درمان بواسير انجام حركات ورزشي ساده مي باشد تا گردش خون در عروق را افزايش دهد و عضلات را مستحكم كند. همچنين انجام حركات ورزشي صحيح هوازي مي تواند در تقويت قلب و عروق، افزايش توده هاي عضلاني، بهبود روحيه فردي ،كاهش وزن و … موثر باشد.

تمرينات ورزشي مناسب، التيام بخش درد بواسير

انجام حركات ورزشي مناسب موجب افزايش جريان خون در عروق، افزايش جذب مواد مغذي و اكسيژن و … در بدن شده و از اين طريق در درمان هموروئيد موثر است. اما انجام صحيح حركات ورزشي بسيار حائز اهميت است. برخي از ورزش هاي توصيه شده براي اين بيماري  شامل ورزش هاي سبك است كه عبارتند از :

  • شنا
  • پياده روي
  • رقص
  • دويدن
  • ايروبيك

در حالت كلي مي توان گفت براي درمان بواسير بايد تمرينات ورزشي انجام دهيد كه به تقويت عضلات به خصوص در ناحيه ران كمك ويژه اي مي كند. به طور مثال انجام تمرينات يوگا در تقويت عضلات و بافت هاي بدن بسيار موثر است.شما مي توانيد زماني كه ايستاده و يا نشسته هستيد، تمرينات buttocks press را انجام دهيد اين حركات ورزشي همراه با انقباض و انبساط عضلات باسن است و مي تواند بواسير را درمان نمايد.

تمرينات ورزشي مناسب براي درمان بواسير

كنترل بواسير در خانم هاي باردار با تمرينات ورزشي

خانم ها در مقايسه با آقايان ريسك بيشتري براي ابتلا به بواسير دارند چرا كه يكي از علل ايجاد بواسير زايمان هاي سخت است. اما بانوان مي توانند تنها با انجام چند حركت ساده از پيشرفت بيماري جلوگيري و يا به درمان آن كمك نمايند. دو حركت ورزشي كه براي اين منظور به كار مي رود ، به اين شرح است:

  • حركت پروانه اي : براي انجام حركت پروانه اي چهار زانو بنشينيد به گونه اي كف پاها شما مقابل يكديگر قرار گيرد و زانو ها رو به بيرون باشد. دست ها بايد روي پنجه پا قرار گرفته و پشت كاملا صاف شود. پاها خود را ثابت نگه داريد و باسن را به پا نزديك كنيد. با تنفس آرام شروع كرده و زانو هاي خود را به سمت بالا و پايين به حركت درآوريد. اين حركت را مي توانيد با دم و بازدم همراه كنيد و هر بار ۵ الي ۱۰ بار اين حركت را تكرار كنيد. (انجام اين حركت براي افراد مبتلا به بواسير به خصوص خانم هاي باردار مفيد است.)
  • حركت الاكلنگ : اين تمرين همانند تمرين قبل است با اين تفاوت كه در اين حالت خانم هاي باردار بايد سعي كند زانو هاي خود را به يك طرف متمايل نموده و زانو راست را به زمين نزديك كند.اين حركت نيز بايد هر بار ۵ الي ۱۰ بار تكرار شود.

از فوايد حركات ورزشي ذكر شده مي توانيم به اين موارد اشاره كنيم :

  • كاهش درد در ناحيه كشاله ران
  • تقويت عضلات پشت و پرينه و مفاصل لگن

بارداري و زايمان طبيعي فشار زيادي را به عروق اين ناحيه وارد مي آورد و هر ساله تعداد زيادي از خانم ها را درگير اين بيماري مي كند.

تمرينات ورزشي نادرست موجب عود كردن بواسير يا هموروئيد

اگر علائم بواسير را تجربه مي كنيد و يا قبلا به آن مبتلا بوده ايد، مستعد درگيري مجدد به اين بيماري مي باشيد. پس بايد علاوه بر تغذيه صحيح و رعايت نكات پيشگيري، به انجام حركات ورزشي نيز توجه ويژه اي داشته باشيد. انجام حركات ورزشي سنگين كه فشار وارده بر لگن را افزايش ميدهد به هيچ وجه توصيه نمي شود، زيرا اين حركات علائم بيماري مانند درد را تشديد نموده و بيماري را گسترش مي دهد. انجام برخي حركات ورزشي براي مبتلايان به بواسير ممنوع است. برخي از اين ورزش ها عبارتند از :

  • سواركاري
  • دوچرخه سواري
  • وزنه برداري

ورزش هاي ذكر شده فشار وارده بر عضلات شكم و ران را به شدت افزايش ميدهد و بيماري را وخيم تر خواهد نمود. براي درمان هموروئيد انجام حركات ورزشي ساده كه گردش خون را افزايش ميدهد توصيه مي شود. به ياد داشته باشيد هر حركت ورزشي كه انجام ميدهيد مقداري آب نيز بنوشيد تا از دهيدراته شدن بدن جلوگيري به عمل آورد.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.