عوارض مشاغل كم تحرك

۳۲ بازديد

عوارض مشاغل كم تحرك بر روي بدن و راهكار كاهش اين عوارض

با ورود تكنولوژي هاي مختلف و ماشيني شدن زندگي در چندين دهه اخير، تغييرات چشمگيري در زندگي افراد جامعه پديدار شده است كه مهمترين آنها تحت تاثير قرار دادن مشاغل است. اين روند كه همچنان نيز رو به گسترش است، موجب شده تحرك تا حد زيادي كاهش پيدا كند.

 به گونه اي كه با نگاهي به زندگي پشت ميز نشينان در مي يابيم كه بيشتر اين افراد بيش از 8 ساعت در روز مي نشينند و اين خود مشكلات عمده اي را براي آنان به همراه خواهد داشت. شايد شما نيز جزو افرادي هستيد، كه مدت زمان طولاني را در محيط كار خود سرگرم انجام فعاليت هاي روزانه هستيد و نمي دانيد كه با اين كار چه آسيب جدي را به سلامت جسمي خود وارد مي كنيد. در اين مقاله سعي كرديم، عوارض جدي از مشاغل كم تحرك را براي شما شرح دهيم تا شايد با نگاهي به آنها هر چه سريعتر به فكري حل اين مشكل جدي باشيد. پس مطالعه اين مقاله را از دست ندهيد.

بيماري هاي نشيمنگاهي و گوارشي

عوارض مشاغل كم تحرك بر روي بدن و راهكار كاهش اين عوارض

شايد تا به حال به موضوع دقت نكرده باشيد، اما خوب است بدانيد مهمترين عامل در رشد روز افزون بيماري هاي گوارشي و نشيمنگاه شغل هاي كم تحرك است، نشستن و ايستادن هاي طولاني مدت مي تواند وضعيت دستگاه گوارش و به طبع مقعد را تحت تاثير قرار دهد.

تحقيقات نشان داده بيماري هاي مقعدي رابطه مستقيمي با نشستن طولاني مدت و كم تحركي دارند، زيرا در اين حالت اولاً فشار زيادي بر روي عضلات اين ناحيه وارد شده و ريسك ابتلا به بيماري هاي نشيمنگاهي را افزايش ميدهد، دوماً زياد نشستن موجب مي شود، عملكرد روده ها با مشكل مواجه شده و نتوانند به درستي به وظيفه خود كه گوارش است، عمل كنند. به همين سبب اغلب اين افراد دچار يبوست مي شوند و يبوست نتيجه اي به جز آسيب، به مقعد را در پي ندارد. مهمترين بيماري هاي گوارشي كه در اين حالت افراد را تحت تاثير قرار مي دهد، بدين شرح است:

  • بواسير(هموروئيد) : شايع ترين بيماري مقعدي است. اين بيماري در اثر متورم شدن و يا گشاد شدن عروق در ناحيه مقعد پديد مي آيد و مهمترين علت آن، يبوست است.
  • شقاق (فيشر) : اين عارضه مقعدي در اثر ايجاد شكاف عميق در ديواره كانال مقعدي و يا مخاط آن ايجاد مي شود. مهمترين علت شقاق نيز يبوست و يا اسهال طولاني مدت است.
  • كيست مويي: بيماري كيست مويي رابطه اي مستقيم با نشستن طولاني مدت داشته به گونه اي كه به بيماران رانندگان نيز معروف است. اين بيماري با برگشت مو به داخل پوست و توده متورم در ناحيه دنبالچه نمايان مي شود. علت كيست مويي سايش پوست به علت كم تحركي و نشستن به مدت طولاني است.
  • فيستول مقعدي : فيستول مقعدي ايجاد مجراي غير طبيعي ميان دو ارگان از بدن است. التهاب روده، مشكلات گوارشي و عدم درمان طولاني مدت آبسه هاي مقعد مهمترين علت اين بيماري است.

تضعيف سيستم ايمني بدن

يكي از مشكلاتي در اين مورد كمتر به آن پرداخته مي شود، ارتباط مستقيم كاهش قدرت سيستم ايمني بدن با نشستن هاي طولاني مدت است. از آنجايي كه افراد مختلف در يك اداره به مدت طولاني در كنار هم هستند، اين گونه محيط ها فضاي بسيار مناسبي براي رشد انواع باكتري، ميكروب و قارچ ها به شمار مي رود. اگر كمي به محيط كار خود دقت داشته باشيد، متوجه خواهيد شد كه ويروس هايي مانند سرماخوردگي به راحتي منتقل مي شوند.

اضافه وزن

پشت ميز نشيني مي تواند سرعت سوخت و ساز در بدن را به شدت كاهش دهد و موجب اضافه وزن گردد. از طرفي طولاني مدت نشستن با افزايش فشار خون و كلسترول همراه است، زيرا اين عمل جريان گردش خون را كاهش داده و عملكرد رگ ها را بهبود مي بخشد. هر مقدار جريان گردش خون سريع‌تر باشد، اكسيد نيتريك بيشتري ترشح شده و رگ ها سالم تر و نرم تر است.

كشيدگي مهره هاي گردن

مسلماً نشستن هاي طولاني مدت در مقابل كامپيوتر موجب مي شود براي تايپ، مطالعه يك مطلب و يا پاسخگويي به تلفن ها خم شويد، و اين امر نتيجه اي جز از بين رفتن تعادل مهره هاي گردن و نيز كشيده شدن آنها را به دنبال نخواهد داشت.

درد شانه ها و كمر

در حالت نشسته شانه ها و نيز كمر فشار بسيار بيشتري را تحمل مي كنند، زيرا كه در اين حالت وظيفه تحمل وزن بدن بر عهده شانه ها و نيز عضله ذوزنقه يا تراپزيوس (عضله اي كه گردن را به شانه ها متصل مي كند.) است و به اين ترتيب فشار بسيار زيادي را به آنها تحميل مي نمايد.

از طرفي ديگر نشستن هاي طولاني مدت همراه با درد كمر است و خطر ابتلا به ديسك كمر را به شدت افزايش مي دهد. زماني كه فرد مي نشيند، عضله داخل داخلي شكمي (عضله پسواس) منقبض شده و ستون فقرات را به سمت جلو متمايل مي كند از طرفي ديگر نشستن موجب مي شود، وزن بدن به جاي تقسيم شدن بر روي كل ستون فقرات بر روي استخوانهاي نشيمنگاهي فشار وارد كند و ريسك كمر درد و ديسك كمر را افزايش دهد.

پوكي استخوان ها

راه رفتن، ورزش و فعاليت بدني مي تواند نقش عمده اي در حفظ سلامت استخوانها ايفا نمايد. در نتيجه با نشستن به مدت طولاني استخوان ها تضعيف شده و فرد در طولاني مدت در معرض پوكي استخوان قرار ميگيرد.

كاهش عملكرد مغز

عوارض مشاغل كم تحرك بر روي بدن و راهكار كاهش اين عوارض

راه رفتن و فعاليت هاي روزانه مي تواند گردش خون تازه و اكسيژن دار را در مغز افزايش دهد. با ورود اكسيژن، مواد شيميايي در مغز ترشح ميشود كه عملكرد آنها را بهبود مي بخشد. اما زماني كه فرد به مدت طولاني نشسته است، عدم تحرك عضلات گردش خون را كاهش داده و نتيجه اي جز كاهش عملكرد مغز را به دنبال نخواهد داشت.

تضعيف سلامت روان

نتايج تحقيقات مختلف به اثبات رسانده است كه نشستن به مدت طولاني ميتواند سلامت روان را تضعيف نمايد، زيرا در اين حالت استرس فرد بيشتر شده و موجب مي شود از نظر روحي آسيب ببيند.

افزايش خطر ابتلا به سرطان

نتايج يك تحقيق به اثبات رسانده است كه زناني كه بيشتر از 6 ساعت در روز مي نشينند در مقايسه به زناني كه كمتر از 3 ساعت در روز مي نشينند، بيشتر در معرض ابتلا به سرطان سينه، تخمدان و خون قرار دارند، به علاوه يكي از علل افزايش خطر سرطان هاي آندومتر (مخاط رحم)، ريه و حتي روده بزرگ نشستن بي وقفه بيشتر از 2 ساعت است.

روش هاي پيشگيري

خوشبختانه تمامي عوارض ذكر شده براي زياد نشستن قابل پيشگيري و بهبود است، تنها كافي است با رعايت چند نكته ساده، از اين مشكل پيشگيري نماييد. برخي از مهمترين اين نكات عبارتند از :

كاهش مدت زمان نشستن

در درجه اول لازم است مدت زمان نشستن خود را به حداقل كاهش دهيد و مسلماً لازم است، ميزان فعاليت به همين نسبت افزايش يابد. براي اين منظور به نكات زير دقت نماييد.

  • زمان هاي مشخصي را تعيين كرده كه از جاي خود بلند شده و حداقل چند قدم راه برويد. بهتر است حداقل هر يك ساعت يكبار از جاي خود بلند شويد.
  • استفاده از پله ها را جايگزين آسانسور كنيد.
  • بهتر است با ماشين شخصي به اداره نرويد و يا حداقل ماشين را كمي دورتر پارك كرده و مسافتي را پياده روي كنيد.
  • مي توانيد جلسه هاي غير رسمي را در محيط هاي باز برگزار كنيد.
  • به جاي آنكه با همكارانتان از طريق پيام رسان ها صحبت كنيد، از جاي خود بلند شده و حضوراً خواسته خود را عنوان نماييد.
  • صرف ايستاده ناهار و يا صبحانه مي تواند ايده خوبي براي جلوگيري از نشستن به مدت طولاني باشد.

تغيير در رژيم غذايي

عوارض مشاغل كم تحرك بر روي بدن و راهكار كاهش اين عوارض

ايجاد تغيير اساسي در رژيم غذايي مي تواند به بهبود وضعيت و پيشگيري از اين مشكلات كمك نمايد. اين تغييرات عبارتند از :

  • مصرف خوراكي هاي حاوي اسيدهاي چرب امگا-3، لوتئين، روي، و ويتامين هاي A، C و E مي تواند در بهبود بينايي موثر باشد.
  • مصرف مركبات، فلفل هاي قرمز، بروكلي، سير، زنجبيل، كيوي مي تواند در تقويت سيستم ايمني بدن اثر گذار باشد.
  • مصرف مصرف جلبك دريايي، قهوه، چاي، حبوبات، گوشت بدون چربي، و ادويه هايي مانند زنجبيل، فلفل مي تواند در افزايش سرعت متابوليسم بدن و يا سوخت و ساز موثر باشد.
  • براي افزايش بهبود عملكرد مغز مصرف خوراكي هايي مثل ماهي هاي چرب مانند سالمون و قزل آلا، بلوبري، مغزها و دانه هاي خوراكي توصيه مي شود.
  • افزودن فيبر به رژيم غذايي مي تواند تاثير بسيار زيادي در جلوگيري و درمان يبوست داشته باشد. براي اين منظور كافي است مصرف انواع ميوه ها، سبزيجات و غلات را در رژيم غذايي خود قرار دهيد.
  • نوشيدن حداقل 8 ليوان آب در طول روز را فراموش نكنيد!
تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.