كاشت موي مصنوعي در ايران

۷ بازديد

كاشت موي مصنوعي از موي مصنوعي تشكيل شده است كالايي است كه در آسيا و چند كشور اروپايي در دسترس است. در اغلب كشورها اين شيوه مجاز نمي باشد، به اين خاطر كه بايست با سوزن مخصوص روي سر كاشته ‌شوند و اين شيوه از طرف اداره غذا و داروي آمريكا تاييد نشده است.

كاشت موي مصنوعي چيست؟

 

بدن بيشتر بيمارها در عمل، مو را به حالت جسم خارجي از بدن دفع مي نمايد. يكي از مشكلات و عارضه هاي پراهميت كاشت اين نوع موها، عفونت هاي خيلي زياد و بدي است كه احتمال ظاهر شدن آن هست.

در كاشت موي مصنوعي امكان رشد مو با بقيه موها نيست، كاشت موي مصنوعي در ايران هم اين گونه است يعني (در صورتي كه در روش كاشت موي طبيعي اين مسئله نيست) و اگر پوست سر در مقايسه با اين موها واكنش نشان دهد، بايست آن ها را درآورد.

 

كاشت موي مصنوعي در ايران

 

كاشت موي مصنوعي از موي مصنوعي تشكيل شده است كالايي است كه در آسيا و چند كشور اروپايي در دسترس است. در اغلب كشورها اين شيوه مجاز نمي باشد، به اين خاطر كه بايست با سوزن مخصوص روي سر كاشته ‌شوند و اين شيوه از طرف اداره غذا و داروي آمريكا تاييد نشده است.

كاشت موي مصنوعي چيست؟

 

بدن بيشتر بيمارها در عمل، مو را به حالت جسم خارجي از بدن دفع مي نمايد. يكي از مشكلات و عارضه هاي پراهميت كاشت اين نوع موها، عفونت هاي خيلي زياد و بدي است كه احتمال ظاهر شدن آن هست.

در كاشت موي مصنوعي امكان رشد مو با بقيه موها نيست، كاشت موي مصنوعي در ايران هم اين گونه است يعني (در صورتي كه در روش كاشت موي طبيعي اين مسئله نيست) و اگر پوست سر در مقايسه با اين موها واكنش نشان دهد، بايست آن ها را درآورد.

موهاي مصنوعي چه از نوع ساخته شده نظير “مونواكريليك”، “پلي ‌اكريليك” و “پلي ‌استر” باشد و چه تارهاي طبيعي موي انسان كه اعمالي روي آن انجام شده است، از طريق وسيله ‌اي به اسم “ايمپلنتر” به ‌وسيله گر‌ه‌ زدن روي سر كار گذاشته مي گردند. خصوصيت خوب اين شيوه، آساني آن است، به طوري كه مي‌ توان در طول چند روز آن را آموخت. ديگر اين كه بدون خونريزي انجام مي ‌شود و نتيجه ‌كار را بلافاصله مي ‌توان ديد.

اما در مقايسه با كاشت موي طبيعي كه به‌‌ طور‌ معمول از ناحيه پشت‌ سر فرد برداشته مي ‌شود، توانايي رشد را ندارد و نمي‌ توان آن را كوتاه كرد.

 

بهترين روش براي كساني كه بانك موي خوبي ندارند ترميم مو است كه تنها روش ترميم مو ، ترميم به روش HRT است در روش ترميم مو نيازي به بانك موي شخص نمي باشد يعني مركز موهاي هم رنگ ، هم جنس و هم زاد با موهاي اصلي شخص را تهيه كرد و بر لايه اي نامرئي كه بصورت پوست انسان شبيه سازي شده سوار مي نمايد اين كار روي پوست شخص انجام مي شود و از برتري هاي آن مي توان به خط رويش و خط فرق كاملا طبيعي آن نام برد از ديگر برتري هاي عالي ترميم و كاشت مو سر مصنوعي مي توان به تراكم خيلي طبيعي و بالاي آن صحبت كرد.

روش هاي كاشت موي مصنوعي

 

سابقه ي كاشت موي مصنوعي به حدود 4 دهه ي قبل بر مي گردد كه از همان زمان در اثر ايجاد مشكلات متعدد ٬ استفاده از اين روش توسط انجمن دارو و غذاي آمريكا ( FDA ) مردود شمرده شد و تا كنون اين عدم تائيد به قوت خود باقي است. در اين روش از تارهاي مصنوعي مو كه دو نوع عمده ي آن Biofibre كه توليد يك شركت ايتاليايي و Nido كه توليد يك شركت ژاپني است استفاده مي شود.

 

اين تارها توسط وسيله اي از طرف گره خود زير پوست مستقر مي شوند. اين روش آسان و بدون خونريزي انجام مي شود ٬ نتيجه كار بلافاصله قابل مشاهده است ولي در عين حال اين تارها توانايي رشد همراه ساير موها و قابليت رنگ شدن را ندارند.  يكي از عوارض مهم كاشت اين نوع موها ٬ احتمال مبتلا به عفونت هاي گسترده است. از طرفي اين موها به تدريج طي 3-36 ماه 10 تا 20 درصد ريزش داشته و لازم است هر سال به شكل تكميلي جايگزين شوند.  واكنش هاي آلرژيك و التهاب هاي شديد ٬ اثرات تحريكي و پس زده شدن توسط بدن از عوارض ديگر اين روش است كه در مجموع سبب منسوخ شدن اين روش در اغلب كشورها به خصوص در كشورهاي پيشرفته شده است و درمان استاندارد و علمي براي ريزش مو محسوب نمي شود.

 

روش ترميم مو ( Repair Hair ) :

 

اين روش در ايران در موسسات زيبايي و ترميم مو انجام مي شود. روشي است كه در آن از موي مصنوعي يا موي طبيعي ساير افراد با وسايل خاصي قطعه اي حاوي مو براي محل بدون موي سر تهيه مي نمايند. اين قطعه در محل بدون مو چسبانده مي شود و موهاي زير آن همواره بايد كوتاه نگه داشته شوند.

اين قطعه حاوي مو به نام HAIR PIECE معروف است. در مجموع اين روش نيز مناسبي نبوده و گاهي مي تواند منجر به عوارضي در محل چسبيدن اين قطعه شود. در اين موسسات كلاه گيس هاي آماده نيز تهيه مي شود. در روش ديگري كه اضافه كردن مو يا اكستنشن ناميده مي شود ٬ در لابه لاي موهاي طبيعي دسته هاي باريك از موهاي طبيعي يا مصنوعي اضافه كرده كه برخي جهت بلند كردن مو و يا پرپشت نشان دادن مو استفاده مي كنند.

روشهاي مختلف اضافه نمودن مو شامل اتصال حرارتي مو با چسب ذوب شده و انبركي داغ به موهاي طبيعي است. در روش ديگر با كليپس يا نخ اين موها به موهاي طبيعي اتصال مي يابند ∙ در اين روش نيز موهاي طبيعي آسيب ديده ٬ احساس كشيدگي ٬ درد و سنگيني اين موها باعث فشار آن به موهاي طبيعي و پوست مي شود. چسب مورد استفاده نيز سبب آسيب به ريشه ي موها و گاهي نيز مي تواند باعث بروز موخوره شود. همچنين فشار زياد ناشي از وزن زياد موها بر پوست سر سبب ريزش موهاي طبيعي و كم پشت شدن موها و گاهي سردرد ناشي از اين كشش مي گردد.

 

با توجه به عوارض و مزاياي گفته شده پيوند موي طبيعي همچنان روشي علمي ٬ استاندارد ٬ كم عارضه و ايمن براي ريزش مو مي باشد و ساير روش ها نمي تواند جايگزين مناسبي جهت پيوند موي طبيعي باشد. روش هاي كاشت مصنوعي نمي تواند حتي جايگزين مناسبي براي درمان هاي داروئي استاندارد شامل استفاده از ماينوكسيديل موضعي و فيناسترايد خوراكي باشد. گرچه اين روش ها نيز داراي عوارضي است اما اين عوارض در مقايسه با عوارض روش هايمصنوعي نادرتر ٬ ايمن تر و قابل قبول تر است.

 

كاشت موي مصنوعي در ايران

داروهاي بعد از كاشت مو مصنوعي

 

پس از اتمام عمل كاشت مو، پانسمان مناسبي روي سر گذاشته مي شود كه اين پانسمان يك يا دو روز بعد از عمل برداشته مي شود. فرد پس از عمل مرخص مي شود ولي ممكن است خواب آلوده و خسته باشد لذا بهتر است بقيه روز عمل را در خانه يا هتل استراحت كند، همچنين اندكي سردرد و سوزش محل برداشت و كاشت ، طبيعي است كه با مصرف مسكن خوراكي ( استامينوفن كدئين ) كاملا بهبود مي يابد. بيمار همان روز مي تواند به حمام برود و بجز سر بقيه بدن را شستشو دهد. (روش شستشوي سر ، بعدا بيان مي شود.)

 

روز بعد از كاشت دلمه هاي كوچكي روي هر كدام از نقاط كاشت مو در سر ايجاد مي شود كه زياد جلب توجه نمي كنند. با مرطوب نگه داشتن پوست سر، اين دلمه ها حدود 5 تا 10 روز بعد از عمل مي ريزند. در منطقه كاشت و برداشت به روش FIT معمولا هيچ دردي احساس نمي شود، فقط در تكنيك تركيبي بخيه هاي پشت سر كمي سوزش داشته كه اين مسئله در تمام جراحي ها امري طبيعي است و با مصرف داروهاي مسكن خوراكي كاملا بهبود مي يابند.

 

در بيشتر افراد 2 تا 3 روز بعد از عمل ناحيه پيشاني متورم شده و به طرف چشم ها و صورت پايين آمده كه اين تورم دردي نداشته و در طي 2 تا 3 روز بعد از بين مي رود .

داروهاي كاشت مو

 

پس از جراحي كاشت مو چند نوع دارو براي شما تجويز مي شود كه تعدادي مربوط به عمل پيوند مو مي باشند كه مصرف آن ها اجباري مي باشد و تعدادي براي جلوگيري از ريزش موهاي قبلي و تقويت موهاي كاشته شده مي باشند كه مصرف آن ها اختياري مي باشد.

– داروهاي مخصوص كاشت مو :

معمولاً يك آنتي بيوتيك خوراكي (سفالكسين500 يا سيپروفلوكساسين 500) و يك مسكن خوراكي (استامينوفن ساده يا كدئين) و يك آنتي هيستامين جهت جلوگيري از خارش محل جراحي (هيدروكسي زين) براي 10-7 روز تجويز مي شود.

– داروهاي مكمل كاشت مو :

چند نوع داروي تقويتي جهت تسريع ترميم زخم و تقويت فوليكول هاي باقي مانده و كاشته شده تجويز مي شود كه در دراز مدت مي بايست استفاده شوند.

البته شايان ذكر است مو هايي كه از دور سر برداشته مي شوند به اثرات هورمون هاي مردانه مقاوم بوده و پس از انتقال به نواحي كم پشت جلوي سر نمي ريزند. در حقيقت اين مو ها مادام العمر به صورت طبيعي رشد خواهند كرد بنابراين موهاي كاشته شده نياز به مراقبت دارويي و غير دارويي خاصي ندارد و اين داروها تنها جنبه تقويتي دارند.

از جمله اين داروها مي توان به اكوفان (Ecophane ) ، سولفات روي يا زينك ( Zinc ) ، سيستين ب 6 ( Cystine B 6 ) اشاره كرد.

مراقبتهاي بعد از عمل كاشت مو

 

بعد از پيوند مو لازم است نكات مهم زير در خصوص مصرف دارو ،شستن سر و زمان مراجعه بعدي، رعايت گردند:
راه هاي جلوگيري از تورم اطراف چشم ها پس از عمل:

با توجه به اينكه تورم پيشاني و اطراف چشم ها عموما پس از سپري شدن سه روز از زمان عمل ايجاد مي گردد انجام سه مورد زير در اين سه روز به عدم بروز يا كاهش ميزان اين تورم كمك شاياني مي كند:
– در اين سه روز به صورت نشسته يا نهايتا درازكش روي تخت با زاويه 45 درجه بخوابيد
– در اين سه روز به دفعات پيشاني را با دو انگشت اشاره در امتداد ابروها از سمت داخل به خارج و تا نزديكي گوش ها ماساژ دهيد.
– در اين سه روز سعي كنيد چندين مرتبه از كمپرس سرد بر روي پيشاني استفاده كنيد تا از نزول تورم به اطراف چشم ها جلوگيري شود.
نهايتا در صورت بروز تورم و كبودي اطراف چشم ها از حوله گرم بر روي محل تورم استفاده شود.
ويزيت و مراجعه بعدي پس از عمل:
– فرد به منظور برداشتن پانسمان و كنترل بعد از عمل بايد يك يا دو روز بعد از عمل به كلينيك مراجعه نمايد.
– در روش FUT يا تركيبي فرد بايد دو هفته بعد از عمل (14-10 روز بعد از عمل) به منظور كشيدن بخيه هاي پشت سر به كلينيك مراجعه نمايد.

 

پانسمان و محافظت فيزيكي

 

نظرات راجع به انجام يا عدم انجام پانسمان پس از پيوند موي طبيعي متفاوت است اما گروه تخصصي پيوند موي كلينيك هور بر اساس تجربه بر اين باور است كه با توجه به آسيب پذيري موهاي كاشت شده در 24 ساعت اول پانسمان اوليه بشدت در محافظت از گرافت ها و بهبود نتايج نهايي عمل پيوند مو موثر مي باشد.

از روز دوم به بعد نيازي به پانسمان نيست بلكه قرار دادن منطقه كاشت در معرض هوا و نور خورشيد غير مستقيم مفيد مي باشد با اين وجود هر زماني بعد از عمل مي توان از يك كلاه نقاب دار گشاد استفاده كرد.

استفاده از كلاه گيس در هفته اول ممنوع مي باشد، در هفته دوم بهتر است استفاده نشود و در صورت اجبار به صورت نسبي استفاده شود (حداكثر 12 ساعت روزانه) و از هفته سوم استفاده از كلاه گيس آزاد مي باشد.

 

شستشوي سر پس از عمل

– فرد بايستي به مدت ده روز بعد از عمل ، 3 تا 5 مرتبه در روز و در هر بار نيز 3 تا 5 مرتبه سر خود را با محلول شامپو بچه و آب ولرم با جريان آب غير مستقيم شستشو دهد.( هر بار حدود 250 سي سي )

– جهت شستشو ، محلول شامپو بچه و آب ولرم به صورت غيرمستقيم از روي پيشاني يا پس سر روي ناحيه كاشت شده جاري شده و مدت 3 دقيقه روي سر مانده و بعد به آرامي با آب پاك شستشو مي گردد. تاكيد مي شود سر با حركت ماساژي و چرخشي شسته نشود و با حوله خشك نگردد، همچنين دوش آب مستقيم به مدت ده روز ممنوع مي باشد و از شستن سر با آب خيلي سرد يا خيلي گرم پرهيز گردد.

 

پس از روز دهم مي توان به صورت عادي زير دوش رفته اما تا پايان ماه اول بايد به صورت يك روز در ميان از شامپو بچه استفاده گردد.

 

فعاليت پس از عمل

 

– بقيه روز عمل و ترجيحا روز بعد ازعمل را در منزل در محيط خنك استراحت كنيد.

 

– اگر كار شما سبك باشد فرداي روز عمل نيز مي توانيد سركار خود حاضر شويد اما توصيه مي شود در صورت امكان روز دوم را هم در منزل استراحت كنيد، اگر شغل بدني سنگين داريد هفته اول را مرخصي بگيريد و از هفته دوم سركار حاضر شويد.

– ورزش هفته اول ممنوع است و بايد از حركات شديد كه باعث افزايش فشار سر ميشود مانند زور زدن، خم شدن زياد و يا سرفه شديد پرهيز شود ، هفته دوم ورزش هاي سبك (غير از شنا) به صورت محدود و از هفته سوم ورزش آزاد است. جهت حفاظت بيشتر سعي شود يكماه بعد از عمل از ضربه هاي شديد به سر جلوگيري شده و از شنا ، شيرجه ، سونا و انجام ورزشهاي سنگين مخصوصا رزمي پرهيز گردد.

 

مصرف دارو و مواد خوراكي پس از عمل

 

– براي يك هفته پس از عمل از مصرف داروهاي مسكن به غير از استامينوفن تجويزي (همانند ايبوپرفن ، ژلوفن ، ناپروكسن و… ) ، آسپرين ، ACA ، سير ، قرص ويتامين E ، قرص امگا 3 و مشروبات الكلي پرهيز نمائيد.

– يك هفته قبل از عمل و حداقل يك ماه پس از عمل بايد از مصرف سيگار اجتناب نمود.

– مابقي روز عمل از خوردن غذاهاي سنگين و چرب خودداري نماييد.

– در مصرف داروهاي بعد از عمل دقت فرمائيد. حتما نسخه داروهاي مربوط به جراحي را در روز عمل تهيه فرموده و مصرف نمائيد. آنتي بيوتيك و مسكن تجويزي را به دقت در ساعت مقرر استفاده نمائيد. حتي اگر درد كم است مسكن را استفاده كنيد ( تحمل درد باعث بيرون زدن گرافت ها مي شود).

 

– در صورت بروز تب پس از عمل ، حداكثر از يك نوبت دگزامتازون تزريقي استفاده شود.

– درصورت خارش سر ، داروي ضد خارش ( هيدروكسي زين ، سيتريزين ، آنتي هيستامين و …) استفاده كنيد.

 

اثرات منفي يا عوارض كاشت مو

 

احتمال ايجاد عارضه در اين عمل بسياركم مي باشد، بر اساس پژوهش هاي به عمل آمده اگر كاشت مو توسط تيم با تجربه و آشنا به جزئيات كار و با رعايت شرايط استريل و تجهيزات استاندارد انجام شود، عارضه ماندگار خاصي در پي نخواهد داشت ولي پس از كاشت مو تعدادي عوارض موقت وجود دارد كه در ادامه بترتيب شيوع به آنها اشاره مي گردد.

 

– تورم خفيف در ناحيه پيشاني و اطراف چشم ها كه با تنظيم حالت نيمه نشسته در حين خواب براي چند شب اول و كمپرس سرد و ماساژ اين نواحي پس از كاشت مو قابل پيشگيري است.

– بي حسي ، گزگز و يا مور مور شدن خفيف در منطقه برداشت و كاشت كه زودگذر بوده اما گاهي تا چند هفته پس از عمل طول مي كشد.

– خارش شايع است. در ناحيه برداشت مو ، خاراندن مشكلي ندارد ولي در ناحيه كاشت ممكن است با آسيب گرافتهاي كاشت شده همراه باشد و ممنوع است. شستشوي مرتب و مرطوب كردن محل كاشت با سرم شستشوي خنك و مصرف داروهاي ضد خارش همانند آنتي هيستامين مفيد است.

 

– ايجاد كراست يا دلمه در محل كاشت مو كه در چند روز اول ايجاد گرديده و بدليل ترشح سرم منعقد كننده و خون از اطراف گرافتها رخ مي دهد. اگرچه عرضه اي در پي ندارد اما براي برخي از بيماران از لحاظ زيبايي حائز اهميت است ،تميز كردن و شستشوي مرتب در منطقه كاشت مو براي پيشگيري از بروز كراست بسيار اثر بخش مي باشد.

 

– درد در منطقه دهنده يا گيرنده مو كه خفيف و زودگذر بوده و با مصرف داروهاي مسكن خوراكي برطرف مي شود.

 

– فوليكوليت يا جوش چركي كه از چند هفته تا چند ماه پس از عمل ممكن است رخ دهد كه اهميت خاصي ندارد و بدليل برگشت مو به داخل پوست رخ مي دهد. براي پيشگيري شستشوي مرتب، استفاده از كمپرس گرم، آنتي بيوتيك موضعي و در صورت عدم پاسخدهي، آنتي بيوتيك خوراكي و تخليه جوش لازم است.

-جابجايي و بيرون آمدن گرافت ها: كه بدليل خاراندن، ضربه، برس و شانه زدن شديد، زياد خم شدن در حالت ايستاده و مالش شديد حين شستشو رخ مي دهد.

– خونريزي خفيف در كمتر از 5/0% موارد ممكن است رخ دهد كه با كمپرس سرد و پانسمان فشاري و رعايت حالت نيمه نشسته قابل بهبودي است.

 

 

كاشت موي مصنوعي در ايران

كاشت مو مصنوعي بدون جراحي

 

در كاشت مو با روش غير جراحي، واحدهاي فوليكولي (حاوي 1-4 تار مو) توسط وسيله ظريفي بنام پانچ يك به يك از پشت سر خارج مي شود و در ناحيه طاسي كاشته مي شود، درنتيجه نيازي به جراحي پشت سر نيست. در اين روش خط بخيه در پشت سر وجود ندارد بلكه در محل برداشت هريك از فوليكول ها نقطه سفيد كوچكي در پوست باقي مي ماند كه قابل ديد نيست. به همين جهت افرادي كه موهاي خود را خيلي كوتاه نگه مي دارند بسيار مناسب كاشت مو با اين روش هستند. اين روش در سال 2002 در كشور آمريكا رايج شد.

مزيت هاي كاشت مو با روش غير جراحي FUE) FIT) چيست؟

 

 

1-پوست سر برش داده نمي شود به همين جهت شخص بعد از عمل درد نخواهد داشت.
2-چون پوست بخيه نمي خورد نياز به مراجعه مجدد فرد براي كشيدن بخيه نيست.
3-خط بخيه در پشت سر باقي نمي ماند بلكه نقطه هاي سفيد لابلاي موها پنهان مي شود و شخص مي تواند موهاي سر را خيلي كوتاه نگه دارد. البته اگر موها تراشيده شود اين نقطه ها ديده خواهد شد.
4-چون پشت سر بخيه نمي خورد شخص مي تواند بعد از 2 هفته فعاليت ورزشي سنگين از قبيل شنا يا بدن سازي را از سر بگيرد.

 

هزينه كاشت مو مصنوعي

 

كاشت مو عمل زيبايي است و متاسفانه بيمه ها مخارج آن را پوشش نمي دهند. هزينه عمل بسته به سابقه كاري و تجربه پزشك متخصص، متفاوت است. هزينه اي كه از بيمار دريافت مي شود شامل دستمزد پزشك، هزينه اتاق عمل و هزينه داروها و لوازم مصرفي است. هزينه كاشت مو بسته به روش عمل، تعداد جلسات و تعداد گرافت ها متغير است.
اطمينان داشته باشيد كسي كه براي كاشت مو زير نظر پزشك متخصص پوست و مو قرار مي گيرد حداكثر كيفيت با هزينه معقول و منطقي در انتظار اوست. هزينه عمل كاشت موي طبيعي در قبال آنچه فرد بدست مي آورد (زيبايي، جواني، اعتماد به نفس و پيشرفت در كار و زندگي) واقعا اندك است.
تذكر مهم :
با توجه به اين كه تعداد متخصصين پوست و مو كه در زمينه كاشت مو فعال هستند بسيار محدود است، افراد غير متخصص سودجو وارد اين حيطه شده اند و نظارت كافي بر روي آنان وجود ندارد. بنابراين مردم خودشان بايد هوشيار باشند و حتما قبل از كاشت مو نكات زير را مطالعه كرده و مسائل مطرح شده را جدي بگيرند تا بعدا دچار مشكل نشوند زيرا اولا بانك موي هر فرد محدود بوده و در صورت تخريب قابل جايگزيني و قابل استفاده نيست، دوما نتايج ناقص و غير طبيعي قابل اصلاح نبوده و تا پايان عمر بيمار و خانواده شان را آزار خواهد داد. بنابراين تنها هزينه را ملاك انتخاب خود قرار ندهند.

كاشت موي مصنوعي در تهران

 

در روش FUT به شكل جراحي، يك نوار باريك در پشت سر برداشته مي شود و بعد از آماده سازي جلوي سر، اين موها در اين منطقه خالي كاشته مي شوند. موها غالبا از پشت سر و جايي كه بانك موي خوبي وجود داشته باشد برداشته مي شوند، بعد تيم پزشكي اين بخش ها را به گرافت هايي خرد كرده و در محل خالي از مو سوراخ هايي ايجاد مي كنند تا فوليكول ها در آن محل كاشته شود. اين عمل حدود ۶ تا ۸ ساعت و با توجه به ميزان موهاي ريخته شده مي تواند طولاني تر يا كوتاه مدت تر باشد. موها بعد از مدتي به همان حالت طبيعي قبلي برمي گردند و نياز به استحمام و كوتاه كردن دارند.

 

كاشت مو مصنوعي در مردان

 

بهترين سن كاشت موي طبيعي سر در مردان كه گرفتار ريزش موي كامل شده اند، سي سالگي است. كاشت مو در اشخاصي سفارش مي شود كه بدن آن ها به درمان هاي دارويي مقاومت دارد و در مصرف دارو پاسخ مثبتي نشان نمي دهند.

هنگامي كه درمان هاي پزشكي در شخصي جواب نداد بايست شخص اقدام به كاشت موي سر كند. براي كاشت مو در مردان، از موهاي پشت سر اشخاص براي كاشت مو بهره مي گيرند. موهايي كه از پشت سر اشخاص به ناحيه هايي كه ريزش مو كامل شده انتقال داده مي شود، ديگر گرفتار ريزش نمي گردد.

 

دارو درماني در زنان براي پيشگيري از ريزش مو و همينطور رويش مجدد مو بيشتر از مردان اثربخش است پس كاشت موهاي سر به خانم ها سفارش نمي شود. الگوي رشد مو در زنان و مردان با يكديگر فرق دارد به همين خاطر ريزش موي سر آن ها هم با هم فرق خواهد داشت. موي سر مردان بيشتر از ناحيه وسط سر دچار ريزش مي گردد ولي در زنان ريزش مو در بخش هاي گوناگون سر رخ مي دهد.

 

البته كاشت مو در زناني كه به حالت استثنايي از ناحيه وسط سر گرفتار ريزش مي شوند، امكان پذير است. شانس دارو درماني در زناني كه دچار كچلي شده اند، بيشتر از مردان است. تا هنگامي كه دليل اصلي ريزش مو در زنان با اطمينان مشخص نشود، نبايست هيچ كار درماني براي شخص انجام داد هر چند كه ريزش موي ژنتيكي با الگوي زنانه رايج ترين دليل ريزش مو در زنان است اما دلايل ديگري هم باعث انواع ريزش مو در زنان مي شود. علت ريزش مو در زنان ارثي است كه طاسي با الگوي زنانه FPHL خوانده مي شود.

كاشت موي مصنوعي در خانم ها

 

ريزش مو در خانم ها نيز همانند آقايان رخ مي دهد و روز به روز بر تعداد زناني كه دنبال پيدا كردن شيوه هاي درمان دارويي و يا جراحي مناسب براي خويش مي باشند اضافه مي گردد. از هنگامي كه خانم ها ميلي به جدي گرفتن ريزش مو ي خود ندارند و يا آن را مسئله اي غيرقابل اجتناب ناشي از بالا رفتن سن مي دانستند سال هاي زيادي سپري شده است.
امروزه كاشت مو به عنوان يكي از روش هاي درماني ريزش مو در خانم ها بويژه در افرادي كه ريزش موي آنها پايه ژنتيكي و ارثي دارد شناخته شده است. به اين نوع از ريزش مو “ريزش مو با الگوي زنانه” مي گويند كه نظير “ريزش مو با الگوي مردانه” ژنتيكي است و جنبه خانوادگي دارد. اين مدل از ريزش مو رايج ترين صورت ريزش موي دائم شناخته شده در خانم ها است .

 

تا هنگامي كه علت اصلي و نحوه تداوم ريزش مو در يك خانم -از نظر هميشگي و يا موقتي بودن ريزش موها- با اطمينان تشخيص داده نشود نمي بايستي هيچگونه اقدام درماني انجام گردد. با اينكه ريزش موي ژنتيكي با الگوي زنانه شايع ترين علت ريزش موي دائمي در خانم ها شناخته شده ولي علل گوناگون ديگري نيز باعث انواع ريزش موي دائم ويا موقتي در خانم ها مي گردند كه بايستي پيش از انجام پيوند موي طبيعي رو گردند.

از پيوند موي طبيعي در درمان ريزش موي موقت استفاده نمي گردد. به عبارت ديگر استفاده از پيوند موي طبيعي و يا ساير روش هاي جراحي به هيج وجه نبايستي در درمان ريزش موي موقتي به كار گرفته شوند.

پيوند موي طبيعي ممكن است به عنوان روش درماني انتخابي براي درمان ريزش موي دائمي ناشي از مواردي نظير آسيب هاي فيزيكي وارده به پوست سر به كار رود گرچه ريزش مو با الگوي زنانه شايع ترين مورد استفاده از پيوند موي طبيعي است .تاهنگامي كه بيمار بطور كامل علل اساسي درمان را درك نكرده است نبايستي هيچ گونه اقدام درماني براي وي انجام گردد.

 

پس از اينكه مشخص شد كه علت نازكي مو هاي يك خانم ريزش مو با الگوي زنانه است و دليل ديگري ندارد كاشت مو بايستي به عنوان يك درمان در نظر گرفته شود.

چه هنگامي يك خانم انتخاب خوبي براي كاست مو است؟ شرايط لازم در اين باره ميان خانم ها و آقايان خيلي مشابه است و فقط در برخي موردها در خانم ها بايستي دقت زيادي به عمل آيد. مناسب ترين شيوه رسيدن به جواب پرسش انجام يك بحث باز و رودرو بين خانم و پزشك متخصص كاشت مو است.

پيوند مو نبايستي با اغواگري به عنوان درمان ريزش مو به بيمار خانم تحميل گردد بلكه وي بايستي خود با فهم كامل دلايل سفارش پزشك اين كار را انتخاب نمايد . از سوي ديگر بيمار نيز نبايستي در شرايطي كه پزشك انجام پيوند مو را به وي سفارش نمي نمايد به او براي انجام عمل فشار وارد آورد. تصميم به انجام پيوند موي طبيعي تنها بر پايه قضاوت وتشخيص حرفه اي پزشك پس از معاينه كامل بيمار ونيز برگزاري بحثي كامل وصادقانه ما بين بيمار و پزشك كه در آن راجع به هزينه عمل، زمان عمل ، جزئيات عمل، اثرات جانبي و عوارض احتمالي ونيز نتايج مورد انتظار گفتگو مي شود صورت مي پذيرد.

 

الگوي ريزش موي ارثي در خانم ها متفاوت از الگوي مردانه مي باشند. ريزش موي ژنتيكي در خانم ها به صورت منتشر تر از مردان وبه شكل نازكي موها خود را نشان مي دهد در حاليكه در آقايان ريزش كامل موها ( طاسي) بيشتر ديده مي شود. ميزان وسرعت ريزش مو در تعيين اينكه يك خانم كانديد مناسبي براي پيوند مو است يا خير از اهميت به سزايي برخوردار مي باشند.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.